Feministisk snöröjning 

För tillfället pågås det en hel del i borgerliga och liberala sammanhang (och fascistiska skall tilläggas, Avpixlat var snabba som katten att plocka upp det, oklart om de var först) kring ”Feministisk snöröjning”.
Riktig spinn blev det när lustigkurren och förståsigpåaren Viktor Bart-Krohn gjorde en tokrolig och politiserad krönika i DN om hur dålig ide det var.

Det sedvanliga kopplet av missnöjda och lite sådär lagom anti-feministiska och smårasisitiska borgare, SDare och enstaka ”extra mansplainande självgoda liberaler mitt i livet med bra tryggt jobb” – gänget gick i flatspinn över hur tokigt det är.

–Titta vad tokiga de är nu feministerna, såssarna och (hat)vänstern, ska de till och med anlägga ett jämställdhetsperspektiv på snöröjning, haha så tokiga de är, och nämnde vi dumma?

-Klassisk dum idé frånvänsterfeministerna, snöröjning kan bara göras på ett vis
Men om vi bryter ner det då, istället för att sänka oss till tokerier, vad innebär feministisk snöröjning. Minnet kan svika men tankarna uppstod för ett par år sedan när Karlskoga Kommun, kläckte idén att det kanske vore lämpligt att prioritera om hur man utförde sin snöröjning. Radikalt va? Man utgick ifrån att kvinnor har ett annorlunda transportmönster i staden utifrån hur könsfördelningen ser ut många hushåll i landet, kvinnor tar ett större ansvar för hämtning och lämning på dagis, de jobbar i större utsträckning i anslutning till barnomsorg etc, de väljer i större utsträckning andra transportmedel än bilen i först hand. Exemplen är många och kommer säkert att skjutas ner av eventuell lustigkurre av de inledande kategorierna.

Är det så himla uppjagande, nej det tycker inte undertecknad i alla fall. Det är naturligt i min värld att vi prioriterar cyklar, gångbanor, vägar till barnomsorg och vård och kollektivtrafik, först, innan vi sätter igång att ploga varenda Villaväg in till stadens centrum. Det är i vart fall en investering i vardagens arbetsmiljö för alla de kvinnor (och män) som lever liv med barn, jobbet på genomsnittligt avstånd etc. 

Sen ska vi självklart ploga vägarna också, därom råder väl inget tvivel att en storstad som Stockholm där undertecknad bor behöver bilar , men behöver varenda kotte i hela stan åka bil, när det finns kollektivtrafik som täcker upp majoriteten av länet? Det är en relevant fråga. 

Och så slutklämmen. Om belackarna var så himla intresserade av snöröjning…varför var man tvungen att hetsa fram en konkurrensutsatt snöröjning , utlagd på många entreprenörer, med slitiga arbetsvillkor och otrygga anställningar för de som arbetar (aktuella fackförbundet har bemanningsavtal som lindrar de värsta smällarna för villkoren för de som jobbar inom branschen , men ändå). Hur klokt är det Viktor Bart Krohn att låta denna viktiga syssla vara allmänt gods på den allsmäktiga marknaden?

hepp!  

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s